måndag 4 augusti 2014

- Grebbestad

I fredags var det dags för en helg i Grebbestad med Elin och Maja samt ett gäng vänner till dom. Jag packade in mig i bilen redan före 9, hämtade upp Elin och Maja och så drog vi iväg, blev en paus för Sushi på Överby i Trollhättan på vägen ner. Stannade till i Tanum för att köpa frukost och lunch till gänget, jag knallade runt långsamt hängande över vagnen medan tjejerna skötte resten. Väl framme packade vi in oss i stugan och väntade in de andra för att sedan dra och äta Skaldjur på Grebys! Efter detta blev det lite gott att dricka för de flesta och mys hemma på altanen i stugan.


  
Elin och Maja var på bushumör när jag vilade benen.

Inte helt fel kan jag lova! Havskräfor, räkor, musslor och rökta räkor!


Nästa morgon var det gemensam frukost för hela gänget på 10 pers innan vi tog oss ner till havet för sol och bad, för min del blev det bil ihop med några många gick eller åkte longboard med riktigt så kul ska vi inte ha med mej ;) Jag tog mig i havet, kallt och skönt flöt omkring en liten stund och fick håret tvättat sen blev det sol och mys på bryggan medans alla snorklade, hoppade och busade.



Efter detta styrde vi hemåt för att fixa lunch, då fick även Moa någon form av vätskebrist men resorb, saft, chips, choklad och gurka fixade biffen tillslut. Dock tog det såpass många timmar och hon var såpass dålig att ambulansen fick komma och göra en titt. Efter lunch delade alla på sig, jag, Elin, Filip och Martin hamnade ute på havet, fiskade och jag satt mest och vilade och njöt av svalkan.


Kvällen blev jättefin, Anders grillade gott och beslutet föll på att gå ut en sväng, jag åkte med en kortsväng men kroppen orkade inte så kvällen för mig, Elin och Moa blev mys i stugan. Natten blev lite som den blev efter som en av killarna blev dålig (ev drogad när de var ute, fruktansvärt tråkigt och skrämmande men han mår bra nu efter ett dygn på sjukhus). Söndagen ägnades åt att packa ihop, jag kunde tyvärr inte göra mer än att sköta mitt men alla hjälptes åt. Sen styrde vi kosan hemåt med ett kort stopp på Sportshopen och lite käk på Donken i Trollhättan.




Kom hem och fick krama om min saknade sambo som tyvärr varit hemma och jobbat hela helgen. Fick underbar hjälp att bära in och packa upp efter lite vila. Sen var det soffläge för mig hela kvällen och fick grillat serverat efter världens åskoväder där strömmen gick så många gånger så det inte gick att räkna. Idag är det VILA, så ont i hela kroppen, lederna glöder, styrkan är borta, motoriken är på noll och alla beröring är fruktansvärd men ibland får det vara värt det. En helg bortrest på en hel sommar det ska man bara vara, jag är ju  inte ens 22 år än men med EDS blir man lätt fånge hemma. 

För att klara den helgen krävdes rätt uppladdning, vb medecin i hög grad, en jävla styrka och mycket bita ihop, vila allt man bara kunde och ändå kraschlandar man hemma efter att ha gått på rent jävlar anamma hela vägen hem. Kroppen är slut, ögonen strejkar allt flyttar på sej när jag fokuserar, hörseln är som om jag hade en glappande hörapparat och det brusar och piper och låter som att det slår lock till och från alla EDSen åkommor gör sig påminda efter sån här extremt ansträngning! Det är inte "bara" värk, en värk som gör att man inte fungerar, varje knapptryck är en stöt av smärta så nu blir det åter till 100% vila! Jag är lycklig att jag klarade mig med några små subluxationer, jag ramlade inte och slog mig en enda gång (var bara på väg....), bara en redig smärttopp där jag bara ville försvinna och kroppen la av, detta kan för någon annan låta helt crazy men för mig är det så fantastiskt att det inte finns!

Tack Elin som bjöd med mig, Maja, Filip, Martin, Moa, Irma, Frida, Anders och Andreas för en underbar helg med (trots olyckorna) en massa skratt, glädje, vänskap, god mat, sol och värme!

Inga kommentarer: