torsdag 24 juli 2014

- ptillstånd, sjukgymnastik, apotek, glädje och ilska

Jobbig dag! Erik ringde o väckte mig 8.30 för att jag skulle vara på sjukgymnastik 10.00 och har väldigt svårt att vakna om jag väl somnar, vilket jag hade gjort! Han trodde jag var vaken men njae jag vaknade 9.33, studsade upp (i stil med en bakfull elefant typ) hoppade i kläderna, tog en modifastbar och vattenflaskan och fick åka, superstressad men jag han dit i tid. Tränade och tänkte på vad jag fick veta förra veckan att det ska bli "fritt vårdval" och det innebär att varje person är ett projekt hos sjukgymnasten som ska fixas och sen avslutas, alltså får jag inte gå där 1-2 ggr i veckan för träning, hjälp, råd, akupunktur som jag gjort nu (tränar ensam och de flesta gångerna är min sjukgymnast på plats och kollar läget några minuter mellan andra patienter). I höst får jag gå under en period för att sedan "kastas ut" :'( jag vantrivs på vanliga gym i det skicket jag är nu, jag behöver tryckluftsbelastade mjuka maskiner, lugn och ro, en sjukgymnast att prata med, jag fixar inte att stå och köa till maskiner, känna mig stressad och i vägen för att jag måste göra 1x15 sen vila sen 1x15 igen, jag kan inte göra 30 eller 60 repetitioner på raken och vilan emellan kan ibland behöva vara en bra stund beroende på dagsform... Jag känner mig rädd och orolig på vanliga gym då maskinerna inte är lika dana, ofta stötigare o s v och ingen sjukgymnast som gått igenom och visat mig, sagt stop när jag inte får sträcka ut längre p g a mina leder som är överrörliga o s v. Och som idag när jag kom dit men en axel som inte fixar tyngden av ett mjölkpaket i handen så fick jag hjälp, råd och övningar direkt! Att folk med en skada eller efter en operation inte kan gå på sjukgymnastik för alltid är en sak och jag har själv gått över till gym två gånger när jag mått bra, men när jag mår så här, har denna smärta, värk och utmattning då hör jag hemma på sjukgymnastiken och inte på ett GYM! Kan inte vården förstå det, kroniska sjukdomar går inte att bota!? Jag behöver den hjälpen jag kan få för att må bra.























Tränade klart.... åkte till apoteket skulle hämta några intyg lite fort och hämta ut två medeciner, kö i 20 min (jag som redan var helt slut efter stress o träning), fick hjälp, medecinerna tog tid då ett recept strulade i datorn p g a vad en annan gjort i datorn sist jag var där när hon beställde den.....intygen var borta, fick hjälp, lämnade passuppgifter och nya skulle göras (detta var 4e besöket till apoteket för att få intyg på mina medeciner till resan) så ja det blir en 5e resa dit. 1 timme senare är jag på väg hem 995kr fattigare och utan intyg! Trött, ledsen, utmattad, krångel, högkostnadskortet gick nyligen ut därav kostade två läkemedel 995kr :'( Jag skulle så gärna slippa ta skiten men jag är ju tvungen för att inte ligga o vrida mig i smärtor och så måste dom ruinerna mig med...den här månaden kan bara dra åt /*#"%&/#!? när det gäller vården.

Gynundersökningen som ska göras för att utesluta något för att sen kolla njurar och blåsa innan Spanienresan kommer inte bli av! Jag har fått brev att jag står i kö (90 dagars vårdgaranti till gyn) som efter dem undersökningen när jag väl får tiden, ska skicka svar till vc som ska remittera till nästa ställe för att kika njurarna så ja det blir inte gjort innan resan...så dom smärtorna får jag glatt ta med mig till Marbella och rehabträningen :'(

Två glädjande grejer är däremot att mitt p-tillstånd är på g, klistrat på foto och signerat så nu ska jag posta det så borde jag ha det inom kort! Vilken lättnad, klara av att ta mig till ställen dom dagarna rullstolen behövs, kunna handla inte en full kassa men i alla fall lite gran själv utan att behöva bära långt och få super ont och bli helt utmattad. Så många gånger jag hoppat över att handla för att jag inte fått ut rullstolen ur bilen på vanlig p, varit för långt, för dåligt underlag (om jag är ensam), för långt för att orka bära matkassarna till bilen o s v. Har även fått hem remiss på inlägg för mina fossingar, ska testa att gå till ortopeden hör i stan, för måååånga år sen förstörde dom mina fötter och ben totalt med sina inlägg och har efter det gått till Sportskadekliniken i Vänersborg dom är rena fotinläggsgudarna! Men det är långa resor och mycket pengar så ska se om dom kanske skärpt till sig här i stan så jag kan få den på remiss och ha nytta av det som jag har rätt till.

Nu ska jag fortsätta vila bort den här dagen då kroppen verkligen är i protest-mode. Njut av sommaren mina vänner. Puss & Kram!

Inga kommentarer: