fredag 4 juli 2014

- jag ska igång

Idag fick jag ännu en gång hoppa sjukgymnastik då kroppen hittar på nya satyg, denna gången ännu mer problem i blåsa/njurar med hemskt ont i intervaller. Men när d lugnade sig gjorde jag mina stabiliseringsövningar med boll, på matta och gummiband o liiite hantlar hemma i vardagsrummet, att jag och inredningen överlevde är ett under! Så ostabil, fumlar, orkeslös jösses Amalia...men jag bara ska igång jag klarar inte av att se kroppen förfalla mer jag vill hålla emot göra i alla fall så gott jag kan, dra i bromsen.


Vart har jag varit sen sist, jag har andats igenom smärtskov, handlat inför kalas, sett ut som en kardborrerobot och städat med världens bästa mamma. Sambons kalas i garaget har varit, lyckat blev det. Ont hade jag, utpumpad, slut MEN jag bad om hjälp i alla fall lite, tog emot hjälp, ungefär hälften av vad som erbjöds, stora steg, ont i hjärtat men lycklig i själen. Att acceptera, låta sig hjälpas är som att snitta med nyslipad kniv i min självbild men att se familjen finnas där, mamma, pappa, mormor, Eriks familj, alla villiga att hjälpa, avlasta det värmer mer än ni tror fast jag bara kan ta emot lite. Lever man med EDS är livet än mer oförutsägbart man får försöka gilla läget, anpassa sig, godta dagsformen som eds valt åt en och pga detta vara sjuuukt rak och ärlig både mot sig själv och andra! 


Jag hoppas kunna blogga ännu mer igen nu, berätta om mitt liv, mina framsteg och krascher, visa er min poesi, mina små pyssel och hobbys, berätta om min vardag, informera om EDS, Hypotyreos, Kollagen Kolit, recensera hjälpmedel min kardborrepansarrrustning växer dag för dag. Handledsstöd som daglig följeslagare, fotortoser på ingång, bäckenbälte/korsettbälte flitigt använt, tvunget för överlevnad, nackkrage är ev. dags och rullstolen min Panthera U2 som jag både hatar och älskar, den underlättar o försvårar den är jävligt jobbigt bra att ha!!! Ska visa min arsenal någon dag, promise.

Så glad för er som kikar in här o läser, jag uppskattar det massor! Puss

Inga kommentarer: