onsdag 9 juli 2014

- förbannade vård, landsting

Så känner jag idag, igår, i förrgår. Förra veckan var jag inne för den hemska smärtan jag har i blåsan och njurarna, fick en tredje läkare för denna sommaren. Inte hård över blåsan och bara lite svullen över magen för stunden trots hemskt ont, en odling gjordes och i fredags fick jag svar. Läkaren ringde, ingen uvi (vilket jag inte trodde en helt annan smärta bla ont i njurarna som sjutton efter jag kissat), inga röda blodkroppar osv allt såg bra ut på provet. Det diskuterades att jag har extreeeemt liten blåsa o att detta ev. överbelastar njurarna? min inflammerade tarm togs upp, nej den kan omöjligt ge mej denna typen av smärta. Jag bad om att få hjälp att kolla upp detta och får till svar att allt gynekologist måste uteslutas först, även om jag bara haft cystor runt 2007 och har p-piller som motverkar det och smärtan inte pekar på det så måste det ändå kollas upp och jag blir ombedd att boka tid på egen hand då remiss inte behövs och blir tillsagd att om jag blir värre under helg åka till akuten på KSS eller återkomma på måndag. Helgen gick, fortfarande ont. Måndags ringde jag VC för ny kontakt då jag fortfarande hade ont och jagade GYN, tredje dagen efter 50 samtal cirkus så fick jag kontakt med dom åh neheee då, tar inte emot utan remiss, aldrig, never, ever! Då måste det vara akut, jag berättar om smärtorna, starka medeciner och resan snart, men NEJ! Fuck My Life! Lämpligt nog var det just idag läkaren jag ringde efter i måndags ringde upp så jag fick säga detta till henne och nu är remiss skickad. Vem fan vet reglerna, kan reglerna? Ska man behöva ringa som en dåre själv, halva min telefonräkning är till sjukhus för att boka tider då en stackars remiss är jobbig att peta iväg och resultatet alltid blir att dom inte tar emot utan remiss. Man blir bollad hit och dit, hans ansvar, nej hennes, ring dit, då måste du ha det, men du går där, vänd dig dit. GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! För helvete Sverige reda ut soppan, vem sköter vad, vart krävs remiss och från vem?

Har förövrigt fått ett ofullständigt handikapptillståndsansökan från läkare nr 2 som är på semester som jag fick för att min ordinarie läkare, läkare nr 1 var på semester. Läkaren i texten ovan får vi väll kalla nr 5. För nr 3 träffade jag i förrgår på mag och tarm, fick info om min diagnos Kollagen Kolit, fick veta att jag ska moffa gluten, stackars mage :'( och göra gastroskopi inom 4 veckor (fick kallelse idag till den 31/7) då ska tolvfingertarmen kollas och tarmluddet o s v och glutenintolerans. Fick kortison särskilt för tarmen för att häva skovet, frågade om kortison vs EDS, läkare nr 3 såg ut som ett frågetecken, fick förklara, bindväv bla bla bla. Ja hmm men vi kör kort kur, bara 3 månader, Here you have! ;) Hoppas det gör susen på tarmen och att jag kan vara utan sen för EDSens skull.

Kom hem, funderade, SOL, läste häftena jag fått, inte ett ord om SOL, kortison vs sol, rimmar dåligt...prednisolon dumma äckliga reumatiker kortisonet jag för många gånger ätit för dess effekt, då fick man akta sig, solen stekte, brände, förstörde och soleksem var en fin present jag fick. Läste på burken, Entocort, depåt-tablett, låg dos, hmm sol, sol, sol? Spanien, rehab ska jag käka detta då? Ringde sköterskan för att höra mig för, ingen aning, aldrig hört något om sol sa hon, hon frågade läkare nr 4, han hade ingen aning, trodde inte det kunde påverka men samtidigt tyckte han jag skulle trappa ner och gå på lägsta dosen under Spanien och om jag brände mig hålla upp med den. Så liten misstanke om att Entocort och SOL inte är vänner fanns nog. Jag får prova mig fram, solskydd 50, wohooo! Solbränd efter semester, vad är det? Brun, det blir jag ju inte ändå men jag kunde ju fått bli lite grisskär och fräkning juuuue.

Ja jo men 5 läkarkontakter på en vecka, utan att vara inlagd, är man kung så är man! Eller så är det vårt kära landsting som borde skärpa till sig, bättre kontakt, bättre regler, kunskap, rätt person på rätt plats. Vill bara få ur mig min frustration kring kommunikation och kunskap kring vem som är ansvarig för vad i våran jävla vård, för får man bara komma rätt, så kan man ju få helt underbar hjälp. Tog ju mig 2 år att få undersöka tarmen/komma till rätt ställe, när det gjordes fick jag utmärkt bemötande  av sköterskor och läkaren som gjord det och när det var gjort så fick jag toppen hjälp, fort också för den delen! Medicin fort, mer undersökning på momangen (vill inte göra gastro....men gillar att dom är noggranna och bryr sig) och ett nummer för att få kontakt med rätt sköterska lätt. Men jaaa att ta sig dit....suck.


Nu har jag fått ur mig lite och även skrivit klart två texter en till p-tillståndet och en till försäkringsbolaget, duktigt! Så nu ska jag gå ut och vila i solstolen i den fina vädret. Puss & Kram!

Inga kommentarer: