söndag 20 juli 2014

- att vara en vän

Att vara en vän är inte alltid lätt, inte när man är sjuk och blir ännu mer otillräcklig helt ofrivilligt. Att jobb, livet och intressen sätter hinder o fpr en att prioritera är en sak, när sjukdomen stoppar dig från att kunna följa med, vara med, till och med hälsa på, klara av att chatta då är det faktiskt inte lätt. I onsdags första gången på ett halvår ungefär var det dags trots dagsformen skulle jag iväg, extra medecin och det bar iväg till saknade Sofie under gymnasiet gick vi i samma klass, bodde nära och umgicks på fritiden. Sen flyttade hon hem igen och vi försökte ses då och då,  sen kom det jobb och ännu mer EDS besvär och nu är besöken glesa och saknade. Jag vaknade och kroppen skrek NEEEEEEEEJ,  jag vinglade upp, haltade till toa och sen åkte jag, bilresan gick över förväntan och jag hittade dit! *lokalsinne* Vi handlade, fikade i Hjo, gjorde saft, åt, målade möbler och ja jag var mest bara med tittade på, pratade gjorde allt annat än att ligga ensam hemma i soffan. Att det ska kfäva så myclet extra medecin för att orka vara sällskap,  sitta upp, prata,  ge råd och få samla massa energi och glädje från en vän men det var det värt!  Det blev kväll, grillat, sov faktiskt flera timmar, frukost, prat, lunch och sen hem, det var ingen rolig hemfärd, ajajaj!  Mellanlandade på Kraniosakral terapi och blev dunder mör, åkte hem och la mig efter 1,5 timme somnade jag hade hjärtklappning,  ont, var stressad och konstig i kroppen.  Sov ca en timme sen ringde en mycket saknad person och vi pratade en bra stund men jag kände mig knepig och efterpt kollade jag febern närmare 39 grader och smärtan ökade. Kvällen var vidrig men försökte andas och tänka på allt kul hos Sofie, telefonsamtalet och allt vi pratade om, försökte krypa intill och mysa hos sambon när han kom hem, fick hjälp att få i mig mat,  inte kul att få hjälp att få maten skuren men den energin som kan sparas i dessa lägen behövs. Natten var hemsk,  fredagen blev vilodag,  tänkte tillbaks, låg o funderade på vårt kommande hus efter att ha hälsat på i Sofies hus, drömde mig bort emellan värktoppar och lät dagen gå.


Lördagen blev lugn hemma tog fram till lunch innan jag var uppe, gjorde några dumma ryck för att göra saker men mest vila och sällskap till Erik som grejade. På kvällen blev det Marina med mor och far, vi åt och tog en öl och pratade med massa folk och lyssnade på musik, åkte hem tidigt och la oss och fy att jag inte klarar att sitta uppnsärskiöt inte rakt eller framåt lutat för länge stackars höfter och bäcken.... idag blev det sängläge hela förmiddagen sen åkte vi mot Skövde och småhandlade lite nödvändigt på biltema, rusta,  öb och kollade in chilli,  encore och lijo.  Kikar och funderar inför flytten ljusgrått blir nog färgen på vårt nya kök framöver i alla fall, det är något vi är helt överens om. Idag blrv det rullstolen hela tiden, jag försökte rulla men har inte haft någon krsft idag,  Erik fick putta på, orkade inte svängarna i gångarna,  upptäckte att jag inte kom runt inne i affärerna, tillslut lät jag chauffören ta över. Nu orkar hönder verkligen inte mer. Får rätt till vartannat ord. Stukade fingret igen idag på rullstolen trots nya plastsidorna på ekrarna,...nu ska jag vila. Sjukgymnastik imorgon klockan 10, sovgott mina vänner!  Nu vet ni vad jag gjort det senaste.  Har massa tankar, känslor, viljor och poesi med mera jag vill dela med er som jag hoppas kunna knappra in här inom kort.  ♡

Inga kommentarer: