söndag 22 juni 2014

- SJUK(skriven)

Inget jag valt, något min kropp bestämt mot min vilja är att det är så här det är nu. Och då får bli så här, därför har vi bestämt, jag, läkaren, sjukgymnasten, arbetsterapeuten, rehabteamet, jag är sjukskriven. Jag tycker det hade räckt att vara sjuk men när EDS får för sig att dra på för fulla spjäll så måste energin gå åt till att fightas mot den på heltid.

Ja nu har jag kämpat länge och väl, otaliga försök med komplikationer, nytt strul i kroppen, ökad värk, kraschad rygg, rasad mage/tarm och diverse reaktioner på mediciner. Sommaren ska ägnas åt att kunna börja sova normalt, kanske klara av att laga mat eller någon annan nödvändig syssla utan att bli liggande för ja äta bör man...., jag ska ägna mig åt mina stabiliseringsövningar, jag hoppas jag får hjälpen som krävs för att få koll på smärtlindringen och så är målet att dra igång i höst igen. Första oktober, då ska jag förhoppningsvis kunna jobba igen, ett datum som känns otroligt viktigt för mig! Kan man stabilisera så att inte nästan alla dagar är helvetesdagar rent smärtmässigt, kan man få ner smärttopparna så man kan räkna dom på en hand skulle jag jubla, skulle jag få en medicin som jag känner god effekt av, en medicin som gör att jag kan våga utmana kroppen och testa gränser igen, nu hinner jag ju inte ens tänka tanken att göra något innan värken hunnit öka. Där kan jag ligga efter att ha försökt dammsuga några rum, trots ortosrustning, tankar på att röra mej "rätt", medicin innan, medicin efter, TNS, voltarengel, liniment, diverse övingar och mycket mer och inget dämpar smärtan inte heller att vara blickstilla hjälper men att röra på mej är inget alternativ ibland då kroppen inte bär.

I sommar ska jag satsa på MIG, jag ska satsa på FANNY! Stabilisera livet! Sova, äta, övningar, träning, avslappning, medicin, spikmatta, tens, massage, pauser jag ska träna på allt jag mår bra av och har jag energi över så ska jag njuta. Jag ska göra vad jag kan för att stabilisera allt, EDS, Hypotyreos, Kollage Kolit mfl ställer ju till det rätt bra emellanåt, men jag står fast, jag står kvar och när jag svajar stöttar mina nära. Jag ska umgås med min Erik, träffa mina godingar som alltid ger mig ny energi och kämpaglöd, jag ska (försöka) göra något jag mår bra av inte något jag måste.



Igår kväll fick jag sota för midsommar, kalas och livet men jag försökte njuta ändå. Jag hade världens bästa tätt intill, tända ljus, varm filt, lite gott att tugga på jag försökte le, gång på gång hög EDS med knivar i mig men jag högg tillbaks med kärlek till livet! Klockan blev 12 och Erik fyllde 27 år, så det blev nattfika och presentöppning i soffan, himla mysigt. Jag njuter av det lilla, att ha min sambo hemma, ledig en hel helg, tid att bara vara, prata och vara tysta, tid att bara finnas till.


Idag är VILODAG, det behöver vi båda! Stort grattis till min Erik som fyller 27 år idag =) Jag älskar dig av hela mitt hjärta, jag blir lika lycklig varenda dag vid tanken på att du är vid just min sida genom livet, genom lycka och sorg, glädje och smärta, genom allt mot framtiden, tillsammans.


Inga kommentarer: