tisdag 10 juni 2014

- kollagen kolit

Skrev ju sista Mössebergs veckan att magen gett upp, det var kring 1 maj allt gick över gränsen,  magen svullnade upp ca 10 cm på bara sekunder titt som tätt och fruktansvärda smärtor fick jag, maten gick rätt igenom kroppen som fritt fall ich jag mådde ännu sämre. Nya läkaren skyndade på min coloskop och ordinerade Dimor, tog flera per dag plus inolaxol men nope fortfarande frittfall.... gjorde coloskopi som visade på viss inflammation och total kass o störd tarmmotorik, tack EDS!  Under undersökninhen fick jag 3x lugnande skulle sovit typ samt 5x smärtstillande o ändå fööööör ont.  Fick efter det loperamid o mer inolaxol ordinerat o har levt på detta o plockat bort gluten 95% och laktos till kansle 85% o jag vågar nu åka hemifrån i alla fall men det har sina hemska stunder/dagar. Förra veckan kom domen i ett brev Kollagen Kolit,  en inflammatorisk autoimmun tarmsjukdom som går i skov, vanlig vid autoimmuna sjukdomar som både EDS och sköldkörtelstörningar (hypotyreos)... den orsakar diarré även nattlig dvs stör sömnen (oh ja!), uppblåsthet och värk.  På vissa kan d lägga sig o aldrig mer dyka upp jag har som vi har förstått nu haft skov då och då i 15 år! Andra sjukdomar och många olika läkemedel kan få skov att blossa upp.  Medecinering är stoppade, lugnande och i värsta fall kortison som inte är bra vid EDS. Att min tarmmotorik också är hej kom o hjälp mig är ju inte en hjälp på traven direkt.

magotarm.se

Det var väll allt om min färskaste diagnos det. Kram på er

Inga kommentarer: