onsdag 16 april 2014

- i måndags

I måndags åkte jag vill HMC i Skövde med Elin för att prova rullstol. Något jag ska ha för att avlasta mina utmattade muskler och minska värk av aktiviteter. Den ska också få mig att följa med på saker jag tidigare fått tacka nej till för att inte bli sämre, orka gå på jobbet, saker jag fått hoppa pga en höft som strejkat osv nu kan jag åka/rulla med. Jag kommer gå så mycket muskler och leder tillåter och jag kommer ägna min "gå-kraft" åt jobb, inomhus och träning i första hand för det är det viktigaste för mig. Det känns jätte konstigt för mig som KAN gå att åka rullstol men det är för att jag ska må bättre och hålla längre. Jag har haft mycket känslor inför detta och har fortfarande, den är ju en sorg att man ska behöva anpassa sitt liv efter en sjukdom som i mitt fall är EDS men jag tänker inte låta den hindra mig att leva och delvis därför tas detta steget. Min sjukdom går i skov och det kommer även rullstolsanvändandet göra, jag kommer att gå på jobbet, kanske orkar jag handla till fots efter jobbet kanske inte, i sommar kanske jag rullar på Liseberg en hel dag för att dagen efter faktiskt kunna gå en liten planerad promenad då jag har möjlighet att hålla fokus på stabilitet och balans och därför kan röra mig på rätt sätt. Jag kanske berättar mer om utprovningen framöver men den resulterade i alla fall i en Panthera U2 som kommer om några veckor.


En rullstol känns minst lika konstigt för mig som för er! Jag kommer känna mig konstig, annorlunda och allt möjligt när jag visar mig i den men jag behöver ert stöd i att få må bra.


Efter utprovningen passade vi på att umgås lite och fick som planerat införskaffat en par nya vårskor till mig, snygga skor behöver man oavsett om man ska sitta eller gå!!! Vi åt lite lunch ihop, jag och Elin. Sen var vi rätt trötta båda två och åkte hemåt för att orka morgondagen.

Kram på er!

Inga kommentarer: