fredag 17 januari 2014

- interior

Igår köpte jag mig krokar på Design Outlet på Rörstrand silvriga lite ruffiga retro krokar, löööv them! Att sambon omedvetat lämnat exakt 4st lika dana prefekt passande skruv till dessa i skruvdragarlådan så jag inte ens behövde gå ut i garaget och leta skruv gjorde ju att jag absolut inte kunde låta bli att smacka upp dom! Eftersom Erik har ockuperat hela den andra kroken i sovrummet var jag ju tvungen att fixa egna, himla trevligt blev det i alla fall.

 

Kom på att jag nog inte visat er att jag slängt upp tavellister (från rusta) i köket, dom har suttit där sen nyår. Lite extra liv i köket och ju fler kokböcker jag blir ägare  till ju roligare blir det ju för då kan man ju ändra och byta böcker lite hit o dit, snajsigt värre!


 På tal om inredning länkade just min vän Sofie till en artikel om 90-talets inredningdetaljer...hon kallar det härliga jag vill nog kalla det tragiska 90-tal, haha!

1. Svampmålade väggar – helst blå eller ockrafärgade – var en het trend. 
2. Även mönstrade bårder smyckade väggarna i våra tonårsrum... 
3…precis som idolplanscher, ofta rivna ur tidningen Okej.
4. Taken spexade vi till med plaststjärnor som lyste i mörkret. Aldrig glömmer vi känslan av att somna under en stjärnklar natthimmel! check
5. På fönsterbrädorna pyntade vi med coola japanska bonsaiträd... 
6. ...och vågiga prydnadsflaskor med kork... check
7. ...som ibland var fyllda med färgad sand. check
8. Även blå urdiskade vinflaskor var en populär inredningsdetalj... check
9... som ofta användes som vas till tjusiga plastgerberor. mamma check
 10. Blått var över huvud taget väldigt flott tyckte vi. Och den allra finast nyansen var såklart kobolt. 
11. Lavalampor var lika hett som, tja, lava helt enkelt. check
12. När våra hjärtan krossades fick vi tröst och en varm kram av Ikeas kudde Famning. check
13. En av de allra värsta hjärtekrossarna var Leonardo DiCaprio som klistrades upp på våra garderobsdörrar efter "Titanic". Jack Dawson forever!
14. "My heart will go on" och andra sköna powerballader lyssnade vi på i vår megastora stereo med cd-växlare. check
15. När vi behövde ett gott skratt körde vi i gång vår Big Mouth Billy Bass-fisk som sorglöst sjöng "Don't worry be happy". morfar check
16. Vi hade också fiskar i akvarium – glasfiskar som aldrig behövde matas men som gav en skön ombonad känsla. check
17. På väggarna hängde vi torkade rosor...check
18. ...och på stilrena porslinhänder hängde vi smycken.
19. I bokhyllan radade vi upp glas designade av Lasse Åberg. Det var nämligen bra för framtiden att hamstra glas och porslin.
20. Möblerna i våra rum bestod ofta av en praktisk sekretär...
21. ...en skön saccosäck...check
22. ...och någonting uppblåsbart att sitta på.
23. Uppblåsbart var generellt någonting vi tyckte väldigt mycket om – till exempel på ramar och speglar.
24. För att fixa mysstämningen tände vi geléljus...check
25. ...och sedan pratade vi om allt och inget – i timtal – med våra kompisar i figurformade telefoner. en mycket charmig Janne Långben telefon ägde jag tur åskan tog den... check

Inga kommentarer: