torsdag 2 januari 2014

- Gott Nytt År!

2013 har varit ett händelserikt år och jag har kämpat hårt för mycket. Många skratt och tårar, glädje och tyvärr ännu mer värk. 2014 verkar bli ett bra år, jag ser fram emot det med skräckblandad förtjusning, mycket som jag kämpat för är på väg att ske. Utan världens bästa Erik Birgersson, familj & vänner hade jag inte haft energin att åstadkomma allt detta. Försöker starta det nya året med styrka och hopp om framtiden! Jag har inga direkta nyårslöften men jag går in i det nya året med inställningen att kämpa och lyckas, detta har jag lovat mig själv och mina nära.
 
Jag har länge kämpat med min sjukdom och diagnos vilket jag numera har. Efter bokstavligt talat blod, svett och tårar vet jag nu att det är EDS jag lever med. Nu kämpar jag för att hitta balans och att hitta balansen i livet med en sjukdom som går upp och ner och i skov det är inte lätt. Jag provar allt som kan påverka mig positivt och tyvärr även negativt, jag har bytt vårdcentral och läkare, bytt mediciner både på egen vilja och självklart läkarens rekommendationer, jag har efter en dipp i höst när skovet startade börjat öka på sjukgymnastik och vattengympa igen för att komma i ordning, jag provar kinesiologitejp, jag går på massage från och till, har börjat prova Kraniosakralterapi och upplever positiva effekter då jag har svårt att slappna av både fysiskt och psykiskt jag ska också prova taktilmassage hos samma person.

Jag ska lära mig att lyssna på kroppen och acceptera mina begränsningar men jag låter inte sjukdomen stoppa mig, jag ska bara lära mig att prioritera och leva rätt. Jag ska finna balans mellan arbete, träning, behandlingar, privatliv och vardag, jag ska tillåta mig att pausa, att vila, att finna tid för återhämtning. Under 2013 har jag gjort stora steg i rätt riktning men tyvärr också rejäla snesteg, den nya medicinen gav mig lite mindre värk och detta utnyttjades för att orka slita lika hårt, om inte hårdare ett litet tag till. Jag ska inte göra det igen, inte köra på för hårt tack vare medicinen jag ska köra på lagom och hitta balansen där smärtlindring kan hjälpa mig till återhämtning och reparation och inte för att förstöra min kropp ytterligare det sköter sjukdomen bra själv jag behöver inte hjälpa till jag med.


 

Jag ska se till att göra allt för att må bättre och ta hand om mina förhållande med min älskade och vänner och familj. Jag ska lära mig säga nej och tack! Och tänker fortsätta kämpa för min rätt till bra sjukvård, hjälpmedel mm. Jag ska kämpa och jobba för förståelse och respekt till både mig, EDS och alla andra.


Gott Nytt År!!!

Inga kommentarer: