tisdag 14 januari 2014

- en ....... rikare

Läkarbesöket började ju sådär, kände igår att bara det inte är något fel så jag "inte är bokad när jag kommer dit" och jo visst var det så (må jag vara synsk eller?) kom dit och då jag haft dubbla telefontider en förra veckan o en veckan innan det plus besökstiden idag så när jag prata med honom första gången så tog han bort nästa telefontid o råkade du trycka bort min tid idag. Som tur var fick jag ändå en tid vid 10 och sällskap hade jag med mig så väntan blev inte så himla lång som den annars känns. Väl inne så var det som jag trodde och tidigare prover visat på, sköldkörteln sköter sig inte riktigt utan jag har för låg produktion och därmed Hypotyreos. Läkaren skrev ut Levaxin och detta ska jag börja ta och sen är det prover igen om 6 veckor och om några månader borde jag börja bli lite piggare och må lite bättre sa han, men sen ska ju Levaxindosen justeras in osv men jätte skönt att få ytterligare ett namn på mina "problem", känns tryggare att veta varför man  mår som man mår än att gå ovetande, kontrollfreak som jag är. Jag blev nästan lite glad när jag fick veta att valet av medicin är så självklart när det gäller Hypotyeros, sen måste dosen justeras men det är inte som med EDSen där medicinerar man inte EDSen utan biverkningar och symptom av EDSen och det räcker med en sån sjukdom, tack!

Är ni intresserad av att veta vad Hypotyreos är så kan ni läsa HÄR!

Fick även bytt ut min Tramadol och min Alvedon mot långtidsverkande så hoppas detta kan ge mig en jämnare smärta och lite mindre med? men där är förhoppningarna ganska låga. Sjukskrivning kommer också att lösa sig, läkaren tycker nog att jag borde vara mer sjukskriven än vad jag själv vill men jag inser mina begränsningar och tänker sätta min kropp och framtida liv före allt annat från och med i år. Härligt att träffa en läkare som bryr sig (dock helt färsk på EDS) men han läser, lyssnar och vill hjälpa, hoppas man kan bygga en bra kontakt där. Underbart med en vårdcentral där man får ha SAMMA läkare hela tiden också, äntligen (om man inte kommer in akut så att säga)!

Även min sänka var hög (92) men jag tror den beror på en bihåleinflammation och lite inflammation i höfterna på grund av överbelastning av glappiga och överrörliga leder, tog en ny idag och även lite andra prover ville han ta för att ytterligare en gång (alla andra läkare har också gjort detta) utesluta olika reumatiska sjukdomar, lite markörer har jag ju haft på SLE, inflammationer (till o från) osv men inget större och exempelvis artros pga av EDS vore ju inte så konstigt?

Idag har jag varit heeelt slut, musklerna bär mig inte trots att jag bara gjort mig i ordning och varit i stan på läkarbesök och sen hem. Dagen har spenderats liggande, tänkt, funderat, planerat, läst bloggar, surfat runt lite och mest försökt att koppla av lite efter allt som varit, sov någon timme med så nu är jag väll vaken en stund men Erik kör snö och kommer nog hem runt 01 så det kan ju va skönt att va vaken o säga hej när han kommer hem. Försöker ladda för morgondagen då är det dags för att träffa 2 av 4 på Mösseberg som ska utreda om jag ska gå Multimodaltsmärtrehab program där. Kanske berättar mer i morgon eller efter bedömningen på torsdag.

Mamma åker med som sällskap, alltid skönt att slippa åka själv och finns orken så lutar det åt en liten sväng på Slöjddetaljer i Skara på vägen hem när man ändå åker förbi och jag fick presentkort i julklapp så jag har tillåtelse att handla, är sugen på att ha lite att pyssla med som går att göra stillasittande för att kunna ha något att göra när kroppen inte orkar och för att koppla av lite. Lutar åt inköp av träpärlor och läderband, någon som vet vad som ska göras? ;)

Inga kommentarer: