söndag 12 januari 2014

- dumma leder

 

Det här med leder som förstörs det är inget kul. Lilltårna har jag ju som tur är väldigt lite ont i men leden på stortån den värker och blir röd och svullen i omgångar vilket jag inte alls uppskattar. Lilltårna började ortopeden med hjälp av inlägg rätta till och det började gå åt rätt håll men pang nu på ett år så har dom kanat upp jätte mycket så dom är nog körda men jag känner nästan skitsamma, lilltår kan man vara utan även om det är bra för kroppen att stå och gå rätt och att man för att göra det ska belasta hela foten på ett bra sätt men vad ska man göra? Har dom bestämt sig för att sväva i luften så har dom. Stortårna började också ortopeden rätta till men trots dunderbra inlägg från Sportskadekliniken i Vänersborg som hjälpt såååå många så bråkar dom fortfarande som skam till och från.

Men vad ska man förvänta sig av sina fötter när man i släkten har lite tokiga fötter och man också har EDS. Ett vanligt symptom vid EDS är ju just problem med Valgus leden, förhoppningsvis kanske man kan operera dom när dom blivit riktigt illa men jag har fått rekommendationen att dra på operation in i det längsta då dom bara gör det en gång och pga EDSen så kommer tån troligtvis börja bli dålig igen efter en operation.

Lilltån har gått från att nudda marken till luften på ca 1 år och stortårna har hållt på och vridit sig i många år men det är sista 2 åren som dom börjat värka rejält. Någon mer som har problem med detta? I sådana fall rekommenderar jag starkt bra inlägg och skor för med det kan jag gå en hel dag utan gör det så ont att man vill sätta sig ner efter någon timma. Någon som har tips på andra saker men kan göra för att dra ut på förloppet och smärtlindra lite?


Inga kommentarer: