tisdag 10 december 2013

- otäckt när det händer

Haft och har en fruktansvärt jobbig period, mycket värk och problem med kroppen som hör till EDSen till. Har nyligen bytt smärtstillande, har också Saroten som ska gå på nervsmärtorna vilket jag tyvärr inte upplever att den gör. Den gör mig trött o dåsig på kvällen och likaså på morgonen och ökar min inre stress och allt den bär med sig. Enda positiva är att jag vaknar mindre ofta på nätter men sen vaknar jag ju istället inte när jag ska vakna heller. Känns som att alla mediciner bär med sig minst lika många biverkningar och ofta fler än symptom den hjälper mot.

Vintern har kommit, julhandeln är igång, Erik är igång och kör snö = jobba nästan dygnet runt till och från, jag har börjat köpa julklappar och har just nu kört fast på vad jag ska köpa till några. Min vardag handlar i nuläget om jobb, behandling, jobb, sova, träning, jobb och att vila, övriga vardagssysslor är inte lätta att hinna och orka med men jag gör så gott jag kan och lite till. Starkaste känslan senaste veckorna har varit stress och detta måste ändras. Jag blir stressad när värken ökar, jag bli stressad för det värken stoppar mig från att göra, jag blir stressad över hur sjukdomen beter sig och hur den kommer att utvecklas men nu börjar jag om. Jag måste lägga det som varit bakom mig, inte tänka, fundera, oroa mig och planera för framtiden, utan leva i nuet och göra det bästa av dagen! Ska försöka se till att trots all stress runt om mig få en någorlunda lugn jul och nyår.

Igår var jag och provade en ny behandling, Kraniosakral terapi:
"KranioSakral terapi bygger på att ryggmärgsvätskan pumpas ner i ryggraden från kraniet mot sakrum med en speciell puls som kallas för den KranioSakrala pulsen. Den pulsen ligger vanligtvis på 6 – 12 / minut och är helt fristående från hjärtpulsen och andningsrytmen. Ryggmärgsvätskans uppgift är att förse hjärnan och ryggmärgen med näring och transportera bort slagg plus att fungera som en stötdämpare för hjärnan och ryggmärgen. Dura Matern, yttersta hjärnhinnan, bildar som en tjock, vattentät ”säck” som omsluter hjärnan, ryggmärgen och ryggmärgsvätskan. Den sitter fast i kraniets ben, på ett par ställen i övre ryggraden och i korsbenet/sakrum."

Jag kan ju än inte säga om det är något för mig eller vad den ger för effekter men jag åkte i alla fall därifrån mindre stressad och lugnare än jag varit på flera dagar så något gör den ju. Jag ska ge det några gånger till så får ni veta vad jag tycker sedan.

Hoppas ni alla får en fin vecka! Idag är det lugnt och försiktigt småfix hemma som gäller, tänkte faktiskt sätta mig och leka lite med min nya kompis Ståltråd sen :) Ikväll är det avslutning på skyttet. Tog mig sovmorgon till 10 och nu har jag precis beställt en fotobok från photobox.se och tänkte fortsätta greja lite med mina foton en stund till. Har en öm, kraftlös kropp med mycket ont idag och fruktansvärt ont i höftpartiet, öm, lätt kramp, ostabil och helt orkeslös så blir inga större rörelser gjorda idag, måste ladda för 3 dagars jobb nu.

Igår var jag hos sjukgymnasten som skulle skicka en rekvisition till mig så jag kan få ett bättre anpassat bälte för höfterna hos ortopeden, ett som inte kanar upp vid minsta rörelse eller när jag sätter mig. På dagen var jag hos bästa Kicki en lång stund och pratade, det är otroligt hur hon känner mig, ser hur jag mår och förstår hur jag tänker. En sån vän skulle alla ha!

Inga kommentarer: