måndag 18 november 2013

- uppvaknande

Uppvaknande,
som ett betongblock,
en väghyvel över mina tankar.


Uppvaknande
som syra i ögonen,
en tjuvlyssnare av mina tankar.

Uppvaknande,
hårt, rått och ärligt
en rad eller två ur min bok.

Dansar jag sista dansen med livet, nu eller igår?
Kanske imorgon, en ny chans att leva, att dansa.
Dansa över glödande stenar hellre
än att krypa över bomull.

Gråta över sorgen eller leva av kärleken.
Skratta för den lilla, den lilla glädjen,
låta den växa, ta över och krydda mitt liv!

Uppvaknande, låt mig leva och älska!
Släck du min gnista, men aldrig mitt hopp.
Bygg du min kista, men lägg aldrig locket på.
Jag andas, kanske tungt och kanske kort men starkt!

Den här dansen är min, envisheten min styrka,
sorgen mitt förflutna och kärleken min framtid!
18/11-13
Fanny Isaksson

Inga kommentarer: