onsdag 27 november 2013

- sjukgymnastik o hjälpmedel

En vardag för många av oss med EDS är sjukgymnastik och hjälpmedel. Jag har gått hos sjukgymnast i omgångar och i somras var jag piggare och tränade på egen hand ett bra tag. I höst har värken och andra symptom sänkt mig och jag har på grund av föra lite tid och vila inte orkat träna som jag borde. Vattengymnastik går jag alltid på 1 gång/vecka tråkigt att det är jul och sommar uppehåll på det då jag behöver det minst lika mycket då.

Var idag och träffade min sjukgymnast, sist gick vi igenom avslappningsövningar, idag gick vi igenom mitt träningsschema och pratade om hur jag kan få muskler att slappna av då jag inte får stretcha, skulle gått igenom mitt träningsprogram fysiskt men fick ta det muntligt och prata igenom allt då jag varit sjuk med feber och förkylning så nästa gång då är det dags! Upp på crosstrainern igen efter tyvärr flera månader uppehåll, igång med träning stabilitet och styrka men får börja försiktigt med några minuter konditionsträning och lätt motstånd så jag inte chockar min kropp för då protesterar den högt och ljudligt (jag vet att muskler och leder inte kan prata, hehe) vill jag lova.

Men till dagens present till mig själv och kroppen, en höft/bäckenbälte som ska stabilisera upp mig så jag inte belastar och vinglar lika mycket när jag går på jobbet. Kändes underbart att få på sig det och känna att belastningen redan ändrade sig ska bli spännande och se hur mycket det gör efter ett par dagars jobb. Återkommer med åsikter och kanske en bild vore trevligt också så ni ser vad det är jag har på mig?

Inga kommentarer: