tisdag 19 november 2013

- kinesiologitejp, en alternativ behandling?

Har ju nu varit och fått Kinesiologi tejp 2 gånger, detta är ett sätt att få muskler att slappna av. Jag testar detta för att minska muskelvärk och minska nervsmärtorna som bli av spända muskler. Första gången tejpade sjukgymnasten jag går till och gör detta ländryggen och värken i rygg och höfter lättade faktiskt en hel del så det var en positiv upplevelse. Jag var där förra veckan igen och då tejpades länden men även liter mer koncentrerat till höfterna (där jag har mycket problem) samt nacke axlar för att minska den strålande smärtan jag har ut från axlarna ändå ut i händerna. Direkt efter behandlingen minskade smärtan men i lördags hade jag fruktansvärd värk i hela kroppen kan ha haft att göra med att en förkylning med feber bröt ut på mig i helgen med men då blev tyvärr tejpen så jobbig att jag fick ta bort den. Men jag ska fortsätta att prova behandling med kinesiologitejp ett tag till det måste provas ordentligt och eftersom det bara är bomull och limm i tejpen så är det inget skadligt på något sätt. Hoppas att det bara var en jobbig för myket värk reaktion av förkylningen som krånglade till det i helgen.

Att tejpen finns i olika roliga färger gör ju det hela ännu lite bättre, eller hur?

Rekommenderar i alla fall er att prova Kinesiologitejp, man kan om det hjälper lära sig att tejpa själv eller lära en anhörig (inte för att det kanske är svårt att nå för oss med EDS, skämt åsido men man ska ju ha armar och kropp i rätt läge när man tejpar och så ska man ju se så att man får det i rätt vinklar osv) så då blir det en bra behandling till rimligt pris.

Bild från google för att ni ska förstå ungefär hur det kan se ut.

Inga kommentarer: