måndag 10 maj 2010

- bad things do happen'

och i mitt liv är det relativt ofta..... men det är väll mest att acceptera det och göra det bästa av situationen skulle jag tro! Dom har ju länge funderat hit och dit på vilken typ av reumatism jag har och aldrig riktigt kommit fram till exakt vad det är det är men nu har jag fått förklaring på åtminstone en del av min värk och mina problem och det handlar om en sjukdom som heter Hypermobilitetssyndrom vilket helt enkelt betyder att man är överrörlig och får ont pga det.

Här kommer lite fakta jag har tagit fram från olika sjukhus hemsidor för att kunna förklara lite vad det är: Man kan ha de i en eller flera leder och man kan ha det helt utan värk eller med värk. Om man inte har ont av det kallas generell hypermobilitet och då är det inte farligt att utnyttja sin förmåga. Men om man har ont av överrörligheten så kallas sjukdomen Hypermobilitetssyndrom och då måste man vara noga med att inte belasta fel, inte utnyttja sin ytterlägen i rörligheten och träna upp sin styrka för att avlasta leder och muskler. Överrörligheten beror på ett onormalt ökat ledomfång på grund av ökad elasticitet i ledens bindvävssystem.

Hypermobilitetssyndrom debuterar ofta i samband med en fysisk överbelastning
eller skada, även psykisk överbelastning kan leda till en debut, den är vanligast på kvinnor mellan 30-40år och tonåringar. Man upplever problem i sina vardagliga aktiviteter som t e x smärta i leder och muskler, trötthet, morgonstelhet och fumlighet.

Det var lite kort om vad det är...det är skönt att till viss del ha svar på vad det är som gör att jag mår som jag mår men samtidigt är det bara ett starkare bevis på att jag faktiskt är sjuk. Men det är nog faktiskt bättre att veta vad det handlar om så man kan ta hand om sin kropp och försöka undvika att göra det värre.

Här är en sida som det står mycket om överrörlighet http://www.hypermobility.org/painandhms.php men det är på engelska :)

Inga kommentarer: